Header Header
۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
كدخبر: ۲۶۳۸۰
در حالی که احساس می‌شد رفتن رییس‌جمهور به مجلس برای گرفتن چک سفید از نمایندگان برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، این اتفاق نیفتاد و هیچ صحبت خاصی درباره این بخش از قانون نشد.
به گزارش تعامل به نقل از اقتصاد پرس، بخش اعظم صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد به مباحث اقتصادی اختصاص داشت و او از بخش کشاورزی گرفته تا حوزه ارز و صادرات سخن گفت.

در حالی که احساس می‌شد رفتن رییس‌جمهور به مجلس برای گرفتن چک سفید از نمایندگان برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، این اتفاق نیفتاد و هیچ صحبت خاصی  درباره این بخش از قانون نشد. البته بخش اعظم صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد به مباحث اقتصادی اختصاص داشت و او از بخش کشاورزی گرفته تا حوزه ارز و صادرات سخن گفت.

وی معتقد بود که هدفمند کردن یارانه‌ها تورم و نقدینگی را کنترل کرد و نیاز کشور به واردات بنزین به صفر رسید و در ادامه به دفاع از شبهه‌های ارزی پرداخت و گفت که عده‌ای عنوان می‌کنند دولت بخشی از منابع ارزی را مخفیانه 2500 تومانی فروخته و پولش را پنهان کرده برای یارانه‌ها. 7 دستگاه بر ما نظارت مستقیم دارند و آب خوردن بنده هم در این مملکت ثبت می‌شود این اتهامی است که آدم به راحتی نمی‌تواند به برادر مسلمانش بزند؛ چه برسد به یک دولت.

رییس‌جمهور همچنین بار دیگر پیشنهاد استفاده از زمین‌های بلا استفاده کشور و جنگل‌ها را ارائه کرد و گفت: ما از زمین به درستی استفاده نمی‌کنیم.

در ادامه، 40 نکته اقتصادی صحبت‌های احمدی‌نژاد در مجلس را می‌خوانید:

 

صحبت‌های اقتصادی رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس

1

در سال‌های 85 ـ 86 در کشور در تابستان قطعی برق داشتیم اما در همین 5 ـ 6 سال تقریبا معادل کل قبل، ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد شد و این با وجود زیاد شدن خانه‌ها، صنعت، کارهای اقتصادی و حتی بالا رفتن مصرف سرانه در کشور بود. با وجود همه اینها ما امروز به لطف خدا به صادرکننده اصلی برق در منطقه تبدیل شده‌ایم و وزارت نیرو از کنار صادرات برق سالانه یک میلیارد دلار درآمد دارد و تقاضاهای زیادی هم امروز برای دریافت برق هست.

2

در تولید فولاد ظرفیت بیش از دو برابر شده است. در سیمان از 42 به 86 میلیون تن رسیده‌ایم، در صادرات غیرنفتی از 7 میلیارد دلار به 42 میلیارد دلار رسیده‌ایم. در هر بخش چندین برابر کار شده و می‌شود، طرح‌های عظیم مسکن مهر، مسکن روستایی، اجرای اصل 44، مردمی کردن اقتصاد، طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزء افتخارات است و همه اینها کارهایی افتخارآمیز است.

3

باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم، باید به الگو تبدیل شویم‌، این توقع زیادی نیست، این تراز و توانمندی ملت ایران است، اما همه می‌دانیم که موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل آفرین است.

4

ممنوعیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی، حتما تحریم‌ها مشکلاتی را به‌وجود می‌آورند که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.

5

دشمنان می‌خواهند از یک طرف به مردم فشار آورد و از مردم انتقام بگیرند. همچنین می‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پیشرفت کشور مختل شود.

6

تحریم‌ها به طور طبیعی باعث یک‌سری مشکلات می‌شود که اول کاهش سرعت رشد کشور است، یعنی وقتی مبادلات مشکل پیدا می‌کند، تراز‌ها به هم خورده و منابع مختل و سرعت رشد کشور کاهش می‌یابد.

7

وقتی نتوان پولی را جابه‌جا کرد، اخلال در تجارت خارجی به‌وجود می‌آید، فاصله طبقاتی اضافه می‌شود، فعالیت‌ها و تقاضاهای کاذب در اقتصاد رشد می‌یابد و تولید وابسته به درآمد ارزی هم دچار مشکل شده و آسیب می‌بیند. سوال این است که در اینجا چه باید کرد؟ شاید الان نتوانیم در اراده دشمن برای دشمنی با خود تبیینی ایجاد کنیم.

8

ما فکر می‌کنیم می‌شود با همدلی و همکاری هر طراحی که دشمنان علیه ما دارند و هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم و به یک عنصر سازنده در اقتصاد تبدیل کرد.

9

بیش از 50 سال است که جریان ثروت و سرمایه در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق مرکزی و برخوردارتر می‌رسد و این جریان دائما ادامه دارد.

10

جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر سوق دارد و این جریان مستمری است که به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی و مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت‌های کاذب شکل گرفته است. این نوع حرکت ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه‌داری توجیه پذیر است، اما در کشور ما که دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و نگاه حاکمان از حقوق مساوی برخوردارند و باید فرصت رشد تعالی داشته باشند قابل قبول نیست.

11

ضعف دوم اقتصاد کشور، منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی و رشد تولید وابسته به ارز نفتی است. کسانی که دستشان می‌رسد و از حمایت سیاسی برخوردار هستند در رتبه بالاتر قرار می‌گیرند و توده مردم به مرور از حوزه اقتصاد کنار گذاشته می‌شوند.

12

نمی‌شود اصل اقتصاد کشور به دست چهار هزار نفر باشد و بقیه مردم تابع و دنباله‌رو آنها باشند یا عنصر فرعی به حساب آیند.

13

سیستم بانکی به‌گونه‌ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط مرکزی و برخوردار می‌کشاند و مسیر سرمایه را از جیب طبقات پایین به جیب طبقات پر درآمد سوق می‌دهد. در مقابل این جریان کارهایی صورت گرفته از جمله آنها می‌توان به توزیع سهام عدالت، هدفمندسازی یارانه‌ها، توزیع وام‌های کوچک در مناطق محروم، مسکن مهر و بازسازی روستاها و طرحهای عمرانی اشاره کرد که در واقع باز توزیع ثروت از لایه‌های پایین و نقاط دور است.

14

ضعف سوم اقتصاد کشورمان، اتکای بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی است. این پدیده از حدود سال 48 شکل گرفته و هر روز بیشتر شده است، اما دولت و مجلس در مقاطعی تلاش کردند تا این ضعف را کاهش دهند که یکی از آنها ایجاد صندوق توسعه ملی بود.

15

بطور متوسط همواره از بودجه‌های هزینه‌ای دولت وابستگی به درآمد نفت بیشتر شده که عامل اصلی تورم مستمر و نهادینه شده در کشور است.

16

عدم اتکا به منابع بومی و سرزمینی و اتکاء به مدل‌های اقتصادی اقتباسی در برنامه ریزی از مهم‌ترین علل بروز وابستگی به نفت است و عمده نظرات و مدل‌ها هم برای تحلیل اقتصاد و هم در برنامه رشد اقتصادی یا سرمایه‌داری و یا سوسیالیستی است.

17

بخش وسیعی از صنعت کشور امروز متکی به منابع بومی نیست و یا از همه ظرفیت‌های بومی استفاده نمی‌شود و صنعت کشور به ارز و به‌ویژه ارز نفتی وابسته است.

18

راه‌های اصلی درمان بیماری‌های اقتصادی: اولین راه این است که جریان ثروت و سرمایه تغییر یابد و به کل کشور باز گردد در حالی که اکنون 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز است – راه بعدی، قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی است و از مجلسی‌ها می‌خواهم که دولت را در این زمینه یاری دهند.

19

استفاده از زمین که بالاترین ثروت خدادادی برای ملت ایران است، اولین و مهم‌ترین راه برای تقویت اقتصاد ملی است. وسعت ایران 187.3 میلیون هکتار است که 25 میلیون هکتار آن کویر مرکزی است که نوعا معدن است و حدود 103 میلیون هکتار آن جنگل و مرتع است. از این میان 14 میلیون هکتار جنگل است که بخش عمده آن در شمال کشور قرار دارد و 12 میلیون هکتار هم دامنه زاگرس است. 2.5 میلیون هکتار تحت اشغال مراکز سکونتی و صنعتی و دام و طیور قرار دارد، اما نکته اینجاست که ما از زمین به درستی استفاده نمی‌کنیم. حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد، اما تنها 14 میلیون کشت و 4 میلیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداقل 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت موجود است.

20

ممکن است برخی بگویند آب به اندازه کافی نیست. آب هست اما کم است؛ مگر می‌شود خدای متعال زمین حاصلخیزی را خلق کند اما آب نیافریند؟ ثروت‌هایی که امروز در بازار سکه و ارز می‌چرخد، می‌تواند به منبع تامین آب برود. این کار شدنی است و سرمایه باید به این سمت حرکت کند.

21

تحقیقات نشان می‌دهد که در جنگل‌های دامنه زاگرس می‌توان گیاهان دارویی، صمغ و علوفه کاشت. اما ما آن را محدود به 14 میلیون هکتار کردیم. در حالی که می‌توان آن را به ثروت تبدیل کرد. خیلی از افراد به جای اینکه در خانه سکه و ارز پنهان کنند، می‌توانند سرمایه خود را در این موضوع استفاده کنند.

22

در بررسی که دولت انجام داد مشخص شد معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن کافی است، و معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است اما در حال حاضر کمتر از 15 هزار بلوک استفاده شده است؛ در حالی که می‌شود قانون و آیین‌نامه آن را اصلاح کرد. هر کس که این معادن را اکتشاف کرد تا 50 سال با شرایط خاص خودش برداشت کند.

23

هدفمندی یارانه‌ها موجب آزادسازی منابع عظیمی در کشور شده است. در کشور روزانه 1883 هزار بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌ها می‌شود و سالانه 150 میلیارد مترمکعب گاز وارد شبکه گازی کشور می‌شود. این میزان از نفت و گاز یک ثروت عظیم است که باید آزاد و بازتوزیع شود.

24

در طرحی که ما با هم صحبت کردیم قرار بود در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم‌مصرف تعادل ایجاد کنیم، بین بنگاه‌های کم بازده و پربازده تعادل ایجاد کنیم، تعدیلی در بودجه دولت انجام شود که خوشبختانه با همکاری دولت و مجلس هر سه در بودجه دولت وارد شد.

25

اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد: در خصوص ضریب جینی که میزان آن از سال 89، 40 درصد بود، به 37 درصد در سال 90 رسید. نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر در خانواده‌های شهری از 12.45 برابر در سال 89  به 10.7 در سال 90 رسید، در خانواده‌های روستایی نیز از 12.63 برابر در سال 89 به 9.38 در سال 90 رسید. هیچ کدام از طرح‌های اجرا شده در سال‌های اخیر نتوانسته است چنین شاخص‌های اصلی اقتصادی ایجاد کند.

26

این طرح صرفه‌جویی عظیمی در بحث ارز به همراه داشت. رشد مصرف بنزین و گازوئیل را به خاطر داریم. در سال90، 17.5 میلیارد دلار نیاز ما به واردات فرآورده‌های نفتی کم شد و همچنین نزدیک به 11.5 میلیارد دلار صادرات ما افزایش پیدا کرد و نزدیک به 3 میلیارد دلار واردات ما کاهش داشت.

27

برخی از دوستان انتقاد می‌کنند که هدفمندی سبب بالا رفتن قیمت ارز شد؛ این در حالی است که هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش مصرف ارز شد.

28

هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کردند. هدفمندی در زمان آغاز شد که تورم سالانه 10.1 و تورم نقطه‌ای 12.8 درصد بود. میزان تورم سالیانه در مرداد به 20.9 رسید؛ البته تورم نقطه‌ای ما در مرداد ماه به اوج خود یعنی 22.3 درصد رسید. این دو در دی ماه به هم رسیدند.

29

وقتی در اقتصاد اتفاق ریشه‌ای می‌افتد، تورم نقطه‌ای بالا می‌رود و زمانی که تورم نقطه‌ای و تورم سالانه با هم منطبق می‌شود، به معنای این است که آن انرژی تخلیه شده است. تورم سالانه ما از 10.1 سالیانه به 20.1 درصد رسید که البته از این میزان 4 تا 5 درصد سهم تورم جهانی است و می‌توان حساب کرد که سهم هدفمندی یارانه‌ها چقدر است.

30

میزان رشد نقدینگی در سال 89 نزدیک به 25 درصد بود و در سال 90 این میزان به 19.4 درصد رسید.

31

هدفمندی یارانه‌ها بعضی از مصارف راهبردی را کنترل کرد. برخی با تصور اینکه مصرف بنزین ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند. این طرح باعث شد تا نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و توطئه آنها خنثی شود.

32

صندوق هدفمندی در مجموع تراز مثبتی دارد. صندوقی‌ است که با تصویب خود شما یک شرکت دولتی شد، مبلغی را بدهکار است و مبلغی را نیز طلبکار است از جایی قرض گرفته و از جایی نیز طلبکار است. یک شرکت دولتی همین است و شرکت‌ها، بانک‌ها نیز همین‌طور است.

33

ما نباید خودمان را به جای مردم بگذاریم و تصمیم بگیریم باید خود مردم مدیریت کنند. خود شیوه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها مشارکت دادن مردم در مدیریت اقتصاد است. خود مردم تصمیم بگیرند مردمی‌ترین دولت‌ها نیز نمی‌توانند بگویند که دقیقاً مردم چه می‌خواهند.

34

بعضی از دوستان ایراد می‌گیرند که اگر ما یارانه نقدی بدهیم، موجب بیکاری و تنبلی می‌شود. در تمام دنیا مگر بیمه بیکاری وجود ندارد؟ مگر کسی که بیکار می‌شود به او پول نمی‌دهند؟ آیا میل آن بیکار به کار از بین می‌رود؟ چه کسی از پول بیشتر بدش می‌آید. آیا فقرا دلبستگی بیشتری به پول دارند یا اغنیا؟ کسانی که غنی‌ترند پول بیشتری می‌خواهند. انسان به دنبال تعالی است و هیچگاه قانع نیست، اما باید حداقل‌ها را برای مردم تامین کنیم.

35

دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند به صورت بهتری فعالیت کنند؛ البته اختلافاتی ممکن است باشد، اما قابل تفاهم است، زیرا ما دعوایی نداریم.

36

دولت مطالعات مفصلی در زمینه اصلاح نظام بانکی انجام داده است. امروز ما چند بانک را وکیل ملت کردیم و ملت را از فعالیت بیرون گذاشتیم. بعد هم به ملت می‌گوییم دنبال آنها بدوند و همین جاست که رانت ایجاد شده و نظارت‌ها مخدوش می‌شود؛ این نوع عملکرد تبعات منفی زیادی دارد.

37

گفته‌اند دولت بخشی از منابع ارزی را مخفیانه 2500 تومانی فروخته و پولش را پنهان کرده برای یارانه‌ها. جناب آقای ابوترابی شما را به جدت مگر ما با هم صحبت نکردیم و من نگفتم که اجرای این طرح بدون تفاهم مجلس و دولت ناممکن است. آیا گفتم یا نگفتم؟ آیا این اتهام کوچکی است؟ دولت پولی را مخفیانه، آیا این شدنی است؟ 7 دستگاه بر ما نظارت مستقیم دارند و آب خوردن بنده هم در این مملکت ثبت می‌شود. حال دولت پول مخفیانه نگه دارد تا این مردم در فشار باشند؟ و وضع بازار این طور باشد؟ این اتهامی است که آدم به راحتی نمی‌تواند به برادر مسلمانش بزند. چه برسد به یک دولت.

38

ایراد گرفتند که چرا طرح هدفمندی را اول به مردم گفتید. خب ما باید اول به مردم بگوییم. دولت کار محرمانه‌ای ندارد.

39

در موضوع بانکی تندترین عبارات و اتهامات را به برخی از پاک‌ترین فرزندان ملت و دولت روا داشته شد البته ما فعلا جایی برای رسیدگی به شکایاتمان نداریم.

40

مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته نباید فقیر داشته باشد و ملتی که تاریخ و فرهنگ و تمدن و همت و اراده و ایمان دارد هرگز در نمی‌ماند و همه قله‌ها را فتح می‌کند.

 


Header