Header Header
۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
كدخبر: ۶۴۸۳۰

تا به حال برايتان پيش آمده است که از اول صبح احساس کنيد چند سايز اضافه کرده ايد؟ اگر کمي دقت کنيد متوجه مي شويد که دچار نفخ شده ايد! حتي اگر به طور روزانه به ورزش مي پردازيد و برنامه سالم غذايي را رعايت مي کنيد، باز هم عوامل زيادي وجود دارد که باعث نفخ مي شود. اين عوامل کدام است؟

افراط در مصرف غذاهاي غني از فيبر:هميشه به ما گفته مي شود که بايد از مواد غذايي حاوي فيبر استفاده کرد. در اين شرايط بعضي از ما هنگامي که هنوز بدن آمادگي دريافت فيبر زياد را ندارد، شروع مي کنيم به گرفتن رژيم سالاد، غلات سبوس دار، غلات پرفيبر، ميوه تازه و تنقلات.طبيعي است که با پيش گرفتن اين رويه، دچار ورم يا نفخ شويم.

کربوهيدرات هاي ديرهضم:به نقل از سايت «Readersdigest» نفخ معده در بسياري از موارد به علت مصرف کربوهيدرات هايي است که به کندي هضم مي شود؛ به ويژه اگر بعد از مصرف موادغذايي سرشار از فيبر يا مواد نفاخ مانند مغز ميوه و لوبيا باشد. در اين شرايط غذاهايي را که هضم آن براي معده شما سنگين است مشخص کنيد و از مصرف آن بپرهيزيد.

نوشيدن سريع مايعات:مصرف آب به صورت جرعه جرعه و به طور منظم باعث حفظ سلامت سيستم گوارش مي شود. خوردن سريع آب، باعث نفخ و شکم درد مي شود.

 مصرف ويتامين ها و مکمل ها:آيا با شروع مصرف قرص مولتي ويتامين دچار نفخ شده ايد؟ اين حالت طبيعي و امري شايع است.

زيرا بسياري از مکمل ها و ويتامين ها حاوي لاکتوز يا افزودني هاي گلوتن است که گاز معده توليد مي کند. بهتر است از ويتامين هاي طبيعي بدون لاکتوز يا گلوتن استفاده کنيد يا بهتر است ميوه تازه بخوريد.

يبوست:فرق بين گاز در معده و يبوست به راحتي قابل تشخيص است. در صورت ابتلا به يبوست شکم سفت و دفع مدفوع مشکل ساز است. براي رفع يبوست بايد مواد غذايي سرشار از فيبرهاي غيرقابل حل مانند ميوه ،سبزي و سبوس مصرف کنيد تا به طور طبيعي شکم تخليه شود.

شکلات انرژي زا و پودرهاي ورزشي:شکلات سرشار از ۲ ماده فروکتوز و کربوهيدرات است که به سختي هضم مي شود در نتيجه نفخ و گاز در معده ايجاد مي کند. بهتر است قبل از ورزش از مواد غذايي کم فروکتوز، مانند ماست و پرتقال استفاده کنيد.

اسيد رفلکس:اگر دچار نفخ در قسمت بالاي شکم شده ايد که پس از خوردن غذا باعث سوزش مي شود، اين امر به اين معناست که دچار اسيد رفلکس شده ايد.

اين حالت اسيدي باعث ايجاد حالت تهوع، آروغ زدن و سوزش در قسمت بالاي مري و گلو پس از غذا خوردن مي شود. براي پيشگيري از اسيد رفلکس، هنگامي که شکم خالي است از مصرف فيبر از جمله سالاد، سبزي خام و دراز کشيدن بلافاصله پس از مصرف غذا، اکيداً بپرهيزيد.

چربي دور شکم:در صورت داشتن چربي اضافه دور شکم، هنگام نشستن يا غذا خوردن فشار بيشتري به شکم وارد مي شود که اين امر در ايجاد نفخ نقش دارد.

افرادي که اندام گلابي شکل دارند نسبت به ديگران بيشتر دچار نفخ مي شوند. براي پيشگيري، پس از مصرف غذا، يک پياده روي کوتاه داشته باشيد و از دراز کشيدن بپرهيزيد.

عدم تحمل لاکتوز شير:نفخي که پس از مصرف لبنيات به وجود مي آيد، نشانه عدم تحمل لبنيات است، عدم تحمل لاکتوز شايع است و با مصرف ماست حاوي باکتري مفيد به آساني برطرف مي شود. اما اگر به پروتئين شير گاو حساسيت داريد به طور کلي بايد مصرف لبنيات گاوي را کنار بگذاريد و از لبنيات گوسفندي يا فرآورده هاي شير بز استفاده کنيد.

از مصرف جايگزين هاي شکر بپرهيزيد:بيشتر مردم براي کاهش وزن از قندهاي مصنوعي مانند ساکاروز، اسپارتم، استويا و... در نوشابه استفاده مي کنند.

اين شکرهاي مصنوعي مي تواند نفخ ايجاد کند زيرا حاوي ترکيب هاي شيميايي است که سيستم هاضمه به سختي مي تواند آن را بشکند. علاوه بر آن، بيشتر مواد مصنوعي شيرين کننده باعث افزايش اشتها مي شود.



Header