Header Header
۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
كدخبر: ۹۱۱۱۶

خودروهاي هيبريدي به دليل استفاده همزمان از موتور الکتريکي و موتور درون سوز که مصرف سوخت کمتر از 5 ليتر در 100 کيلومتر را سبب مي شود، امروزه طرفداران روز افزوني يافته اند. شايد تصور شود که قيمت اين خودروها بسيار بالاست و به همين خاطر بازار به اصطلاح کشش اين محصول در تيراژ زياد را نداشته باشد. اما شواهد نشان مي دهد که نسبت به ارقام چند صد ميليوني که براي برخي خودروهاي وارداتي هم اينک مي شنويم، قيمت واقعي اين خودروها زياد نيست. به گزارش تجارت فردا هم اينک دولت، تعرفه واردات اين خودروها را تا 4 درصد پايين آورده است و برآوردها نشان مي دهد اگر در ايران هم اين خودروها با همين تعرفه 4 درصدي و البته بدون دلال بازي و منفعت طلبانه وارد مي شدند، بخش زيادي از خودروهاي وارداتي به ايران را که مي تواند به سالي 50 هزار دستگاه بالغ شود خودروهاي هيبريدي تشکيل مي دادند. دلال بازي که سبب مي شود حتي با اين تعرفه پايين، اين خودروها 70 تا 90 ميليون تومان گران تر از قيمتي که باشند در بازار به فروش برسند.

 به عنوان مثال قيمت تويوتاي هيبريدي در بازار آمريکا 26 هزار دلار است. يعني با احتساب قيمت جهاني خودرو و اضافه شدن 4 درصد تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي و 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده و 11 درصد هزينه پلاک وجايگزيني يک خودروي فرسوده، قيمت اين خودرو بايد چيزي نزديک به 109 ميليون تومان باشد. حتي اگر حاشيه سود 10 درصدي را براي واردکننده در نظر بگيريم، نهايتاً قيمت خودرو مي بايد چيزي در حدود 120 ميليون تومان باشد. اين در حالي است که قيمت اين خودرو در بازار ايران 189 ميليون تومان است.

از اين موضوع که بگذريم، اين سوال مطرح مي شود که خودروهاي هيبريدي مناسب با بازار ايران چيست؟

اگر خودروهاي آمريکايي که طبق تحريم ها امکان صادرات مستقيم به ايران ندارند را کنار بگذاريم، مي توان گفت هوندا، تويوتا، بي ام و، بنز و فولکس واگن بيشترين فعاليت را تاکنون براي ساخت خودروهاي هيبريدي انجام داده اند. از ميان اين شرکت ها، به نظر مي رسد قيمت خودروهاي آلماني براي بازار ايران به شدت گران تمام مي شود. به عنوان مثال بي ام و i3 که کوچکترين خودروي هيبريدي اين شرکت است و اندازه اي شبيه پژو 206 دارد، قيمت 45 هزار دلاري دارد که با در نظر گرفتن هزينه هاي واردات و سود واردکننده، قيمت آن به 190 ميليون تومان خواهد رسيد که با اين تفاسير بعيد به نظر مي رسد بتواند در بازار خودروهاي هم اندازه پژو 206 بازاري داشته باشد. اما براي هيبريدي هاي ژاپني اين موضوع متفاوت است. به عنوان مثال قيمت پريوس هم اينک در بازار آمريکا 19 هزار و 500 دلار است که در صورت واردات با فرمول ذکر شده، قيمتي نزديک به 90 ميليون پيدا مي کند که اگر آن را با ارزان ترين مدل تويوتا در ايران که 118 ميليون تومان قيمت دارد مقايسه کنيم، مشخص مي شود که اين خودرو مي تواند در بازار بسيار موفق عمل کند. در مورد هوندا سيويک و هوندا آکورد نيز مي توان با استدلالي مشابه، موفقيت در بازار ايران را در صورت رعايت سود منصفانه توسط واسطه ها، پيش بيني نمود.


Header