Header Header
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
كدخبر: ۹۶۵۵۶
بر خلاف آنچه در خصوص پدیده دستفروشی در ایران تبلیغ می شود، در نیویورک دستفروشی به عنوان بخشی از مبلمان شهری پذیرفته شده و نقش مهمی در زیباسازی شهری و حتی ایجاد امنیت در شهر دارد.
در حالی که همه روزه اخبار تاسف باری از برخورد خشن، از خودسوزی و مرگ دستفروشان در سراسر کشور بگوش میرسد، در سایر نقاط جهان دستفروشی به تدریج بعنوان یک شغل قانونی مورد حمایت دولت ها قرار گرفته است. تجربۀ کشورهای آمریکای لاتین، آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که دستفروشان به‌تدریج روندی را در راستای رسمیت‌بخشیدن به کسب‌وکار خود طی کرده‌اند. 

 در تایلند و ترکیه که درمیان کشورهای درحال توسعه در صنعت گردشگری از موفق ترینها هستند، با نظارت و ساماندهی شهرداری ها دستفروشان به یکی از مهمترین ارکان و جاذبه های صنعت گردشگری تبدیل شده ا ند.
 در پاریس دستفروشان در مکانهایی که شهرداری در نظر گرفته استقرار دارند، معمولا کالاهای فرهنگی می فروشند و می توان آنها را حتی در گرانترین نقاط شهر و در جوار آثار باستانی و جاذبه های گردشگری مشاهد کرد. تنها در پاریس کوچک با دو‌میلیون و  ٢٠٠‌ هزار نفر جمعیت، در هفته ٩٧ بازار روز تشکیل می‌شود. ارقام مرکز ملی آمار فرانسه هم از وجود ٦٠٠  هزار بنگاه اقتصادی خرده‌فروشی حکایت دارد که عمده آنها را همین دستفروش‌ها تشکیل می‌دهند.

در لندن فروشندگان بساط‌گستر بیشتر به فروش تولیدات غذایی یا صنایع دستی خانگی می‌پردازند. شهرداری لندن هر ساله فهرست ٥٠ فروشنده بساط‌گستر نمونه را منتشر می کند و این فهرست در اختیار دفاتر توریستی قرار داده می‌شود. همچنین همه ساله جشنواره های متعددی در مقیاس جهانی و با تبلیغات گسسترده و بازدید کنندگان میلیونی برگزار می شود که فروشندگان خیابانی در آن به فروش اجناس خود می پردازند. جشنواره های موسیقی، غذا، مد و نظایر آن.

دستفروشان در کوالالامپور بهترین وضع را دارند. شهرداری کوالالامپور در کشور مالزی به‌دلیل تنظیم قوانین برای ساماندهی دستفروشان و اجرای صادقانه این قوانین شهرتی جهانی به دست آورده است. 

دستفروشان هندی نیز وضع مناسبی را تجربه می‌کنند به‌طوری که هند در‌ سال ٢٠١٤ قانون ملی‌ای را به تصویب رساند که در آن نقش مثبت فروشندگان خیابانی در ایجاد کار و تولید شناسایی شده است. آيین‌نامه اجرایی دقیقی ناظر بر تعداد و محل‌های اسکان دستفروشان تهیه  و ابلاغ شد. این قانون بیش از ده میلیون دستفروش را وارد فرآیند برنامه ریزی کرده و موجب تشکیل انجمنی برای دستفروش‌ها شد که حداقل ۴۰ درصد اعضای آن دستفروش و یک سوم آنها زن هستند.  در دهلی نو هر ‌سال فستیوال فروشندگان خیابانی با حضور مسئولان شهری برگزار می‌شود.

در متروپلیسی مانند نیویورک تنها در بخش مواد غذایی سالانه دو‌هزار و ٨٠٠ مجوز دستفروشی صادر می‌شود. دستفروشی در این شهر به‌طورکلی در ٥ محور موادغذایی، کالاهای عمومی، کالاهای فرهنگی، کالاهای فصلی و کالاهایی که توسط کهنه سربازها به فروش می‌رسد، تقسیم می‌شود. 

بر خلاف آنچه در خصوص پدیده دستفروشی در ایران تبلیغ می شود، در نیویورک دستفروشی به عنوان بخشی از مبلمان شهری پذیرفته شده و نقش مهمی در زیباسازی شهری و حتی ایجاد امنیت در شهر دارد.

با این حال در شهر نیویورک همچنان دستفروشان برای استیفای حقوق صنفی خود در حال مبارزه هستند. البته این مبارزه برای حق کسب و کار نیست. آنها برای دست یابی به موقعیت های بهتر، خیابان های شلوغتر و فضاهایی در مرکز شهر برای فروش محصولاتشان مبارزه می کنند. قریب به بیست هزار دستفروش درنیویورک وجود دارد. این جمعیت از طریق تشکیل یک جنبش موسوم به "پروژه فروشنده خیابانی" از طریق مجموعه ای از اقدامات تبلیغی نظیر برگذاری گردهمایی ها ، راه پیمایی ها و برگزاری جشنواره ها  و از طرف دیگر دیدار با مقامات شهر و اعضای کنگره سعی دارند اهداف صنفی خود را پیگیری کنند.

یکی از اقدامات خلاقانه در ایالات متحده امریکا فستیوال Vendy Awards  جهت انتخاب بهترین سرآشپز خیابانی سال است که هر ساله در بسیاری شهرهای امریکا از جمله فیلادلفیا و لس آنجلس هم برگذار می شود و بویژه در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد. 
از دیگر اقدامات خلاقانه برای توسعه کسب و کارهای خیابانی می توان به برگذاری تورهای پیاده روی یک روزه رایگان جهت بازدید از فروشندگان خیابانی بهمراه بازدید از محلات قدیمی شهر نیویورک اشاره کرد


مطالب مرتبط :
Header