Header Header
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
كدخبر: ۹۷۶۹۸
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکالیف دولت برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت در برنامه ششم توسعه را مشخص کردند.
نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصرامروز (دوشنبه13دی) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 79 این لایحه را با 171رای موافق، 8 رای مخالف و 3رای ممتنع از مجموع203  نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

براساس مصوبه نمایندگان ملت در بند (الف) این ماده دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:

1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام واقدامی مغایربا قانون و سند صورت نگیرد.

2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی

3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده‌دار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت  و نظارت بر آن بعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی

4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.

همچنین وکلای ملت در بند(ب) این ماده سازمان اداری و استخدامی و سازمان را موظف کردند به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

علاوه بر آن بهارستان نشینان در بند(ج)ماده 76وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام نماید.

نمایندگان مجلس در بند(د) این ماده دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز می‌باشد و باید معادل کمکهای تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.

همچنین براساس مصوبه وکلای ملت در تبصره این بند آیین‌نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت‌آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس مصوبه نمایندگان مردم در بند(هـ) ماده76 دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنیآموزش و پرورش اختصاص دهد.

علاوه بر آن بهارستان نشینان در بند (و) این ماده تصویب کردند هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

همچنین براساس مصوبه نمایندگان ملت در تبصره این بند آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

با تصویب وکلای ملت در بند(ز) ماده 76کلیه درآمدها، کمکها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه  به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی در قالب بودجه سنواتی را فقط برای فعالیتهای پرورشی سازمان دانش‌آموزی در مدارس هزینه نماید.

همچنین با مصوبه نمایندگان مجلس دولت موظف است در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.
منبع: فارس


Header